Herinnering deadline: 1 april 2018
Brussel, 23 oktober 2017 – Er zijn zo’n 76 000 Verenigingen van Mede-eigenaars (VME) in België, die staan geregistreerd in de Kruispuntbank van Ondernemingen. Die moeten nu allemaal vóór 1 april 2018 ook hun syndicus laten registreren. Na zes maanden zijn er daarvan nog maar goed 17 500 inschrijvingen binnen. Ondernemingsloket Acerta lanceert een herinneringsoproep en licht de procedure toe.
Jan Verhulst, Acerta Ondernemingsloket: “Het is niet zo dat er een 1:1 verhouding zal zijn tussen het aantal verenigingen van mede-eigenaars en het aantal syndici – één syndicus kan voor meerdere VME’s optreden – maar het verschil tussen 76 000 VME’s en 17 500 syndicus-registraties per 30 september 2017 is wel heel groot. Sinds 1 april 2017 is die registratie nochtans opgelegd als maatregel om de rol van syndicus te officialiseren en te professionaliseren. Er werd een jaar voorzien om de inschrijvingen in orde te krijgen, tot 1 april 2018. Zes maanden later, is dus zeker een uitgelezen moment voor een herinnering aan wie zich nog niet registreerde.”
Stefaan Leliaert, voorzitter van Beroepsinstituut van Vastgoedmakelaars en CEO van De Syndic: “Het valt te betreuren dat nog maar zo weinig syndici zich registreerden. De verplichting is bijzonder zinvol en een noodzakelijke stap in de verdere digitalisering van het beroep van syndicus. Neem nu een schadegeval van buren door een bouwwerf. Het is toch handig als je dan als betrokken partij online de contactgegevens van de syndicus kan vinden en niet langer ter plaatse hoeft te gaan om de contactgegevens te noteren. Let op, syndici die zich niet registreren zullen geen boete krijgen, maar BIV-erkende syndici kunnen zich wel aan een sanctie verwachten. Ze overtreden namelijk de wet en begaan dus een deontologische fout.”
Wie moet zich registeren?
Elke VME is verondersteld een syndicus aan te stellen. Dat kan een privaat persoon zijn (een van de mede-eigenaars) of een professioneel (bv. een vastgoedmakelaar). Het is in de eerste plaats de verantwoordelijkheid van de syndicus zelf om zich te registeren.
Waar zich registreren?
De registratie gebeurt in de Kruispuntbank van Ondernemingen, daarvoor neemt de syndicus contact op met zijn ondernemingsloket. Een van de mede-eigenaars kan dat eventueel voor de syndicus doen.
Wat meenemen?
De syndicus legt een bewijs van aanstelling voor (bv. het verslag van de algemene vergadering van de VME waarin die aanstelling vermeld staat) en een bewijs van identiteit. Jan Verhulst: “Het is niet zo dat hiermee verder extra eisen aan de syndicus worden gesteld, de registratie is bedoeld om de syndicus makkelijk te identificeren, bv. voor communicatie aan de VME, voor kandidaat-mede-eigenaars, tegen ‘valse’ opeising van de rol van syndicus enz.”
Over de cijfers
De cijfers werden in oktober berekend door de FOD Economie.
Over Acerta
Acerta is als hr-dienstengroep in België gespecialiseerd in het advies, de informatisering en de verwerking van administratieve processen rond loonverwerking, sociale zekerheid, kinderbijslag, vestigingsformaliteiten en de professionalisering van het hr-beleid. De groep ondersteunt ondernemers en organisaties in elke groeifase en bij elk hr-proces. De kracht van mensen, daar draait het om bij Acerta. Acerta wil zijn mensen optimaal inzetten om zo het menselijk kapitaal van ondernemingen te optimaliseren. Daarbij is Acerta een partner voor starters, zelfstandigen en vrije beroepen, kmo’s en hr-professionals in privéondernemingen en overheidsinstellingen.
Acerta telt meer dan 1310 medewerkers, verdeeld over 38 kantoren in Vlaanderen, Brussel en Wallonië. De groep kende in 2015 een omzet van ruim 164 miljoen euro. 1 starter op 5 passeert effectief langs Acerta’s ondernemingsloketten. De groep beheert het statuut van 1 zelfstandige op 3 en 1 onderneming op 4 gebruikt haar oplossingen.
Voor meer informatie, gelieve contact op te nemen met
Acerta – Sylva De Craecker
T +32 478 27 93 62 |
Geef een reactie